Pretraži ovaj blog

23 studenoga, 2010

Beton, Kvadrat & Zvip

(Hvala Dragi Prokopcu koji je u nekom skladištu Zagreb filma pronašao dvije kutije s mojim papirima, koji su tamo pohranji osamdesetih, u vrijeme kad smo svi izbacivani iz soba kad bi završili rad na svojim filmovima.)

E, ovu epizodu bih zasigurno zaboravio, zato jer nije ničim rezultirala, barem onda.
Nekim slučajem ostale su sačuvane ove skice u olovci pa sad pokušavam složiti kockice.
Godina je, očito, 1982. Bio je to jedan u nizu pokušaja da pokrenemo strip magazin. Ohrabrenje je došlo iz Osijeka, - Izdavački centar Revija - rekli su mi da ih zanima takav projekt. Dogovor je bio da se nađemo i održimo sastanak u Čakovcu (gdje se tiskao Maslačak) i da razmotrimo sve detalje.
Vjeko Ivezić je predlagao tu mrlju prolivenog tuša uz logotip, a da ime lista bude Žbrlj ili Zvip. Veselo.


Ja sam bio ozbiljniji, predlagao sam ime Kvadrat, te da to ne bude zabavni list nego neka vrsta časopisa. Nikome se nije sviđalo, niti da bude časopis niti ime koje je previše asociralo na Novi kvadrat. No ovdje je zanimljivo vidjet na koje stripove i autore smo računali, od Trencovih Maljčika, preko Devlićevih Huljica do Julesa i Andrije.
U to vrijeme sam radio na animiranom filmu Album pa je i istoimeni strip bio u igri.


Naišao je i Branko Gavrić iz Beograda i dao nekoliko odličnih ideja. Jedna od njih bila je da se list zove Armirani beton. Bilo je predugačko, ali svima je bilo fora - Beton. Branko je odmah nabacio skicu za logo (ona sa kukom), a u mapi u kojoj sam našao ove skice dva su njegova pisma koja me sad podsjećaju da smo htjeli objaviti neku priču Davida Albaharija.

Očito sam imao ambicije naslikati naslovnicu čemu svjedoče ove skice. Napravio sam ih samo samo za razgovor, kao demonstraciju ideje povezivanja naslovnice i zadnje strane. Naravno da bih za pravu stvar smislio nešto bolje.


I evo što je bilo. Krenuli smo u Čakovec, Vjeko Ivezić, Mata Bošnjaković, Goran Delić i ja. Vjeko je upravo kupio auto, bila mu je to prva međugradska vožnja. Wou, bilo je uzbudljivo, imalo smo projekt, imali smo auto, gdje će nam biti kraj...
No dolaskom u Čakovec - razočaranje. Oni momci iz Osijeka su bili tog dana u tiskari i odmah otišli, ostavili tek poruku - "Zimoniću, čujemo se". Dečkima je odmah bilo jasno da su se osječani uplašili projekta i odustali, ali ja sam ih još neko vrijeme nazivao u Osijek a onda odustao.

Nekoliko godina kasnije, Mata, Vjeko i ja smo opet pokušavali, složili smo pravi elaborat o domaćem strip magazinu (uključujući i hrpu kompletnih stripova) i predali ga u Vjesnik. Pokrali su neke naše ideje ali od lista ni tada nije bilo ništa.
No ubrzo je u Požegi pokrenut Patak i stvari su napokon krenule...


P.S.
Desetak godina kasnije i Osijek se iskupio za onaj kukavički bijeg. Istina, Vjeko Đaniš je iz Bizovca, a Milan Tomas iz Višnjevca, ali to je vrlo blizu Osijeka. Na prvom hrvatskom Salonu stripa u Vinkovicima 1992. pojavili su se s fotokopiranim listom čije je ime bilo upravo - Kvadrat. Na naslovnici je bio uvećan kadar iz Tomasovog stripa.
Taj Kvadrat je zaživio a izlazi i danas. A ja sam bio prvi koji je za njega nacrtao originalnu naslovnicu, za drugi broj, kojim je postajao časopis i koji više nije bio samo fotokopiran…

2 komentara:

Barinić - Mikke Musse kaže...

Zanimljiv podatak, stvarno nisam znao za ovo! Čovjek vremenom koje protiče tek uviđa koja su to vremena bila i što bi bilo da je sve bilo idealno. Entuzijazam i onaj pravi polet čuda bi učinio samo da je svima pružena šansa da isfuraju ono što su zamislili. Iz skoro svega što se danas vidi primjetan je povjetarac koji potiče osjećaj "Deja Vu", čime su rezultirale ideje pojedinaca ili rjeđe, grupe entuzijasta. Šteta što ideja nije zaživjela još tada, ali možda i nije bilo pravo vrijeme, što je možda čak i sreća jer inače ne bi imali Patak:-). Ovako, dobili smo Patak i godinama kasnije, dobili smo Kvadrat.

Anonimno kaže...

Zaista fenomenalno kako nase sjecanje funkcionira...Ono sto me zadivljuje je da si se potaknut pronalaskom te 2 kutije sa tvojim radovima sjetio citavog perioda do u sitnice ...tko je sto rekao...ucinio...zbilja fenomenalno!Usput predivan je crtez tj.naslovnica za Beton!